Meer details
Ga voor goud…maak "Intrapreneurs" van mensen!
Heb je mensen die mee aan de kar trekken?
Heb je soms het gevoel dat je bedrijf blind en doof is voor kansen?
Een YES plan voor jou?
Als iedereen in jouw bedrijf ogen en oren open houden voor de marktkansen?
Als jouw organisatie mensen inspireert en uitnodigt, terwijl jij het overzicht behoudt?
Als mensen niet alleen kansen zien maar er ook iets mee kunnen en willen doen?
Wanneer mensen de kans krijgen om met enkele collega's een nieuw businessidee voor hun bedrijf uit te werken, dan gebeurt er iets merkwaardigs. Met ongeziene passie en inzet gaan ze aan de slag als echteintrapreneurs! Het heeft menig bedrijfsleider al verbaasd dat intrapreneurship mogelijk is.
Hoe pak je dat aan, intrapreneurship?
Het idee dat ondernemende werknemers cruciaal zijn voor de uitbouw van een succesvolle onderneming is niet nieuw. Steve Jobs omschreef het ooit als volgt:
"Innovation comes from people meeting up in the hallways or calling each other at 10:30 at night with a new idea, or because they realized something that shoots holes in how we've been thinking about a problem."
Stiekem droom je van mensen die nieuwe marktkansen ontdekken en uitwerken. Je ziet de economische meerwaarde voor je bedrijf en je klanten. Maar hoe krijg je, je mensen in beweging? Hoe zorg je er voor dat mensen voldoende vertrouwen hebben en hun ideeën willen delen?
Het invoeren en coördineren van intrapreneurship is zeker niet gemakkelijk. Maar je hoeft het niet alleen te doen.Wat zou de eerste stap kunnen zijn om ondernemersgedrag aanmoedigen?
Zijn dit herkenbare vragen voor je?
-
Ik zou graag een methode kennen om mensen te motiveren om klantgericht te werken, meer verantwoordelijkheden en beslissingen te nemen.
-
Hoe kan ik mijn vaardigheden verbeteren om overtuigend mensen uit te nodigen om verbeteringsvoorstellen te doen. Of om met nieuwe ideeën of marktkansen aan de slag laten gaan?
-
Ik heb nood aan spelregels die ervoor zorgen dat onze organisatie marktkansen realiseert.
-
Ik zou graag willen weten welke vaardigheden mijn mensen nodig hebben om beter te communiceren en samen te werken? Soms zijn er zo'n zware conflicten dat je, je afvraagt of je stoorzenders moet zoeken?
-
Ik wil graag een methode om minder absenteïsme en verloop te hebben of om mensen te reactiveren die moe of prikkelbaar zijn?
Wat zou er kunnen gebeuren als je dat niet doet?
-
Je laat kansen liggen
-
Medewerkers die enkel uitvoerend werken
-
Mensen verlaten de organisatie door te weinig uitdaging
-
Te zware focus op wat er mis kan gaan
-
...
Roger, één van mijn klanten zag de marktevolutie.
Hij wou een E business voor deuren opstarten zodat klanten deuren in productie konden geven zonder te investeren in machines. Maar niet iedereen in zijn bedrijf zag de meerwaarde. Hij stuitte op weerstand. Door zijn onvermoeibare inzet en dat van zijn team en onze begeleiding "ga voor goud, kan Roger met zijn team scoren op de markt.
Door de begeleiding konden ideeën sneller verwoord worden en beschikken we over een structuur waarin we goed kunnen samenwerken en groeien. Als techneut en innovatief denker heb ik nu ook commerciële inzichten en vaardigheden ontwikkeld om met intrapreneurs samen te werken. Quote van Roger Verantwoordelijke informatisering en automatisering
Wat heb je als organisatie nodig?
-
Een open mindset
-
Een externe die u op de blinde vlekken wijst waar u als organisatie kunt in groeien
-
Een begeleiding en een structuur om ideeën te realiseren
Van Douanedeclarant naar Ondernemer
Els had een passie voor paarden en toen ze als declarant haar eerste paard moest transporteren groeide haar idee: "wereldwijd paardentransport." Ze was operationeel maar geen intrapreneur.
De organisatie koos voor de begeleiding ga voor goud. Els groeide van douanedeclarant naar ondernemer. De kans die ze van haar leidinggevende kreeg, om de idee te concretiseren heeft haar vleugels gegeven. Er waren opstart problemen maar Els verloor de moed niet. Constant zocht ze naar marktopportuniteiten en overwon ze struikelblokken.
De begeleiding ga voor goud maak intrapreneurs van mensen
wordt gegeven door Dominique Nagels
Mijn klanten zijn gedreven ondernemers die nu en in de toekomst verder willen groeien met hun team. Zij willen kansen geven aan mensen in een beweegbare organisatie die scoort op de markt. Ze weten wat ze willen, maar lopen soms vast. Dan willen ze even hulp van een expert die ze snel verder helpt. Praktisch, met concreet resultaat.
Als HR Business partner voor klantgerichtheid en structuur ondersteun ik leidinggevenden die intrapreneurs van mensen willen maken. Als student psychologie heb ik de mens bestudeerd. Daarna heb ik jaren in de boekhouding gewerkt om dan terug te keren naar mijn oude liefde: de psychologie.
Ik heb vastgesteld hoeveel het kost als mensen niet productief en betrokken zijn in hun werk. Uit praktijkervaring en inzichten heb ik een methodiek ontwikkelt die daarvoor een oplossing. Met deze methodiek heb ik organisaties geholpen om duurzaam samen te werken met mensen die meedenken en doen.
Eindelijk tijd voor strategie
Door het project en doordat de mensen meer intrapreneurs worden krijg ik minder operationele vragen en is er meer armslag voor andere zaken zoals bewaking van de strategie en externe vertegenwoordiging van het bedrijf. Quote van Marc business unit manager
Vlot communiceren en samenwerken
"Als leidinggevenden kunnen we nu met de mensen praten over werk en competenties. De methodiek biedt ruimte voor de leidinggevende en de medewerker om er creatief mee om te gaan, aansluitend bij situaties. Het geeft voldoende houvast maar ook vrijheid waardoor mensen zich niet beklemt voelen. Dit is geen procedure. Het nodigt uit om na te denken en om rendabeler, efficiënter en klantgerichter te werken. We hebben structuur leren aanbrengen waardoor de communicatie en de samenwerking vlotter loopt." Quote van Sven leidinggevende export
Hier op een rijtje wat ga voor goud.. 'maak ondernemers van mensen' oplevert
-
Ze weten waar ze mee bezig zijn en nemen verantwoordelijkheid.
-
Ze stralen hun engagement uit naar klanten en motiveren klanten tot co creatie.
-
Ze voelen zich gewaardeerd en willen zich graag verder ontplooien.
-
Ze lossen hun problemen op waardoor jij als leidinggevende minder tijd verliest en ruimte krijgt voor andere zaken.
-
Mensen trekken mee aan de kar en zijn een business partner die actief marktkansen ontdekt en er graag mee aan de slag gaat.
-
Je krijgt het gevoel dat de organisatie een grote stap voorruit maakt want mensen
komen graag werken en klanten worden enthousiaster. Bovendien ga je mee met de tijd, de maatschappelijke trend, zelfontplooiing wordt belangrijker voor mensen.
Leidinggevende nu en in de toekomst
"Ik heb nooit geloofd in psychologie maar mij enkel gefocust op het werk en de klant. Maar nu moet ik toegevenmet psychologie gaat het sneller. Met "het" bedoel ik dat mijn business unit wendbaar is en gemakkelijk kan inspelen op trends en klantenvragen. De sfeer is verbeterd. Ik heb al veel bijgeleerd tijdens het project. Ik heb goede hoop te groeien naar een leidinggevende die ook in de toekomst iets voor zijn mensen kan betekenen. " Quote van Marc
Heb je vragen, stel ze gerust
Zijn ondernemende mensen iets voor jou en wil je graag weten hoe je dit praktijkgericht en recht op het doel af kunt invoeren in je eigen bedrijf. Daar kom je het snelst achter in een persoonlijk gesprek met mij of met iemand van mijn team. Dat gesprek is gratis en vrijblijvend, en uiteraard vertrouwelijk.